Jak zachować się podczas legitymowania?
A A ALegitymowanie osób to jedna z najczęściej wykonywanych czynności przez strażników miejskich. Wyjaśniamy, jakie obowiązki ma osoba legitymowana.
Prawo do legitymowania osób przysługuje strażnikom z uwagi na zapisy w art. 12 ust 1 pkt 2 ustawy o strażach gminnych z 29 sierpnia 1997 r. Dotyczy to uzasadnionych przypadków. Na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2009 r. w sprawie zakresu i sposobu wykonywania przez strażników gminnych (miejskich) niektórych czynności funkcjonariusze mają prawo legitymować osoby, gdy ustalenie ich tożsamości jest niezbędne do wykonania przez nich ustawowych zadań. Dotyczy to zarówno identyfikacji osoby podejrzanej o popełnienie wykroczenia lub przestępstwa, ujętej na miejscu lub w pościgu podjętym bezpośrednio po zdarzeniu, jak i ustalenia świadków zdarzenia.
Podstawowym zadaniem strażnika w trakcie legitymowania jest ustalenie lub potwierdzenie tożsamości danej osoby. Dlatego też osoba legitymowana ma obowiązek stosować się do poleceń wydawanych przez funkcjonariusza. Potwierdzenie lub ustalenie tożsamości może odbyć się w dwojaki sposób – na podstawie dokumentu ze zdjęciem (np. dowód osobisty) lub ustnego oświadczenia legitymowanej osoby (podanie swoich danych personalnych).
Istotny przy tym jest fakt, że:
- nie okazanie dokumentu lub nie podanie danych
- albo podanie danych zmyślonych (umyślne wprowadzenie w błąd strażnika co do tożsamości własnej lub innej osoby)
podlega – zgodnie odpowiednio z art. 65 § 2 i art. 65 § 1 Kodeksu wykroczeń – karze grzywny. Za takie zachowanie można zostać ukaranym mandatem karnym w kwocie od 200 do 500 złotych, może być także skierowany wniosek o ukaranie do sądu.
W sytuacji, gdy osoba legitymowana odmówi podania swoich danych, może zostać przekazana policji.