Rowerowy savoir – vivre
A A AŁadna pogoda zachęca do jazdy na rowerach. O czym powinnyśmy pamiętać podróżując na dwóch kółkach? W co musi być wyposażony rower? Jak to jest z tą jazdą po chodniku?
Straż Miejska rozpoczęła już przeprowadzanie egzaminów na kartę rowerową i korzystając z okazji przypominamy podstawowe zasady poruszania się jednośladem. Poza tym nasze obserwacje pokazują, że ze znajomością przepisów, które obowiązują rowerzystów, bywa różnie. Zanim jednak wyruszymy w podróż zadbajmy o stan techniczny naszego roweru. Sprawdźmy hamulce, przerzutki, ogumienie. Rower musi być tak zbudowany i wyposażony aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu rowerzysty i innych osób oraz nie zakłócało porządku na drodze.
Obowiązkowymi elementami wyposażenia roweru są:
- z przodu – co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej,
- z tyłu – co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej,
- co najmniej jeden skutecznie działający hamulec,
- dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
Źródło: www.policja.pl
Rower może być dodatkowo wyposażony w:
- z przodu – światło odblaskowe barwy białej,
- na kołach – w światła odblaskowe barwy żółtej samochodowej (przynajmniej po jednym na koło),
- na pedałach – w światła odblaskowe barwy żółtej samochodowej,
- w odblaskowy pasek w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczony na obu bokach opony albo elementy odblaskowe w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczone na bocznych płaszczyznach kół.
Pamiętajmy o odblaskach. Zwiększają one widoczność od zmierzchu do świtu co daje szansę na zauważenie rowerzysty przez innych uczestników ruchu drogowego. Warto założyć też kask, by chronić głowę.
Rowerzysta po zmroku lub w tunelu jest obowiązany używać świateł, musi zachować szczególną ostrożność oraz włączyć światła, w które jest wyposażony rower w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza np. podczas mgły lub deszczu.
Ponadto kierujący rowerem, ale także hulajnogą elektryczną: 1. jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem lub hulajnogą elektryczną, korzystając z drogi dla pieszych i rowerów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu. 2. może zatrzymać się w śluzie dla rowerów obok innych kierujących tymi pojazdami. Jest obowiązany opuścić ją, kiedy zaistnieje możliwość kontynuowania jazdy w zamierzonym kierunku i zająć miejsce na jezdni zgodnie z odpowiednio art. 33 ust.1 lub art.16 ust.4 i 5. Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod warunkiem że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę. |
Kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub motorowerem zabrania się:
1) jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu, z zastrzeżeniem ust.3 a;
2) jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach;
3) czepiania się pojazdów.
Korzystanie z drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy: 1. opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem; 2. szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów; 3. warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła), z zastrzeżeniem ust.6. |
Pamiętać należy, że kierujący rowerem, korzystając z drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu.
Dziecko, które ukończyło lat 10, zdało egzamin na kartę rowerową i otrzymało dokument potwierdzający posiadane kwalifikacje może jeździć samodzielnie po drodze publicznej.
Osoby pełnoletnie mogą poruszać się po drogach publicznych bez karty rowerowej.
Zbliżając się do przejścia dla pieszych na drodze dla rowerów lub innej drodze należy zmniejszyć prędkość, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych znajdujących się w tych miejscach lub wchodzących na nie. Wówczas ustępujemy im pierwszeństwa.
Rowerzyści bardzo często wjeżdżają na przejście dla pieszych, traktując to jako bezpieczny sposób przejeżdżania przez jezdnię, co może doprowadzić do wypadku. Przez przejście dla pieszych zawsze przeprowadzamy rower. Do przejeżdżania przez jezdnię służy przejazd dla rowerzystów, ale nie zwalnia to też z obowiązku zachowania zasad bezpieczeństwa.
Warto pamiętać, że korzystanie z telefonu komórkowego podczas jazdy rowerem jest zabronione – chyba, ze rowerzysta ma słuchawkę lub zestaw głośnomówiący:
Art. 45 ust. 2 pkt 1 ustawy prawo o ruchu drogowym:
Kierującemu pojazdem zabrania się korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku.
Pamiętajmy też o szczególnej ostrożności na drodze oraz zasadzie ograniczonego zaufania.
Szerokiej drogi.