Jak legalnie i bezpiecznie zezłomować wyeksploatowany pojazd
A A ATylko od początku br. grudziądzkim strażnikom miejskim udało się usunąć 8 wraków pojazdów. Zniknęły one m.in. z ulic Chopina, Chełmińskiej, Korczaka, Śniadeckich i Nauczycielskiej. Aktualnie trwa postępowanie wobec właścicieli, których auta z punktu widzenia przepisów uznane zostały za wraki.
Samochody są źródłem wielu odpadów mogących skazić glebę i wody podziemne - metale kolorowe, tworzywa sztuczne, płyny czy oleje silnikowe, które zawierają metale ciężkie (kadm, ołów).
Postępowanie ze szczególnym rodzajem odpadu, jakim jest pojazd wycofany z eksploatacji określa art. 50a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z tym artykułem Straż Miejska i Policja mogą wydać dyspozycję usunięcia wraku pojazdu w przypadku braku tablic rejestracyjnych lub gdy jego stan wskazuje, iż nie jest używany. Dyspozycja dotyczy wraków pojazdów, które znajdują się wyłącznie na drogach publicznych, strefach zamieszkania i strefach ruchu.
W pozostałych przypadkach właściciel lub zarządca terenu zostaje zobligowany do usunięcia wraku pojazdu (stanowiącego odpad) w drodze decyzji administracyjnej, którą wydaje wójt (burmistrz, prezydent miasta) na podstawie art. 26 ustawy o odpadach.
Poniżej przedstawiamy pełną procedurę jak w sposób legalny i bezpieczny zezłomować wyeksploatowany pojazd:
Samochód, który jest w fatalnym stanie i nie nadaje się do jazdy najlepiej jest wyrejestrować. Ale krokiem poprzedzającym wyrejestrowanie jest zezłomowanie auta, bo bez tego nie będziemy mieli dokumentów, które należy dostarczyć do Wydziału Komunikacji. Złomowania pojazdu dokonujemy tylko w Stacjach Demontażu Pojazdów, bo wyłącznie w takich punktach kasacja auta jest legalna.
W Grudziądzu licencjonowane i profesjonalne Stacje Demontażu Pojazdów to:
Autokasacja II. Kozłowski J. - ul. Droga Graniczna 35; tel: 56-46-443-96.
Scholz Recycling Polska - ul. Waryńskiego 76; tel: 56-64-407-67 lub 691-406-402.
T.K.J. Matuszewski Spółka Jawna - ul. Porucznika Krzycha 5; tel: 56-46-548-88.
Aby zezłomować samochód musimy dostarczyć do Stacji Demontażu Pojazdów dowód osobisty, dowód rejestracyjny oraz kartę pojazdu (jeżeli była wydana). Samochód, który chcemy zezłomować musi być kompletny, co w tym przypadku oznacza, że jego waga nie może być mniejsza niż 90% masy własnej zapisanej w dowodzie rejestracyjnym. Profesjonalne Stacje Demontażu Pojazdów oferują też bezpłatne przywiezienie pojazdu do stacji. Po zezłomowaniu wystawiają dokumenty, które należy dostarczyć do Wydziału Komunikacji w celu wyrejestrowania samochodu tj, zaświadczenie o zezłomowaniu, unieważniony dowód rejestracyjny oraz unieważnioną kartę pojazdu - jeżeli była wydana. Mamy również obowiązek dostarczenia tablic rejestracyjnych, które po zezłomowaniu dostaniemy z powrotem, tyle że unieważnione. Koszt wyrejestrowania pojazdu to 10 zł (opłata skarbowa). W ciągu 30 dni od pozostawienia samochodu w stacji demontażu należy pojazd wyrejestrować w Wydziale Komunikacji, gdzie wydawane jest stosowne zaświadczenie, z którym należy udać się do ubezpieczyciela i zgłosić fakt wyrejestrowania pojazdu. Wówczas nastąpi zwolnienie z obowiązku opłacania OC.
Jeżeli posiadają Państwo informacje na temat miejsc, w których mogą znajdować się wraki pojazdów, prosimy o kontakt ze Strażą Miejską pod bezpłatnym numerem telefonu 986 lub pocztą elektroniczną na adres strazmiejska@um.grudziadz.pl