Numer alarmowy 112. Jak wezwać pomoc?
A A AJak co roku, dzisiaj obchodzimy Dzień Numeru Alarmowego 112. Korzystając z okazji przypominamy, jak prawidłowo wezwać pomoc.
Dzień ten obchodzony jest 11 lutego w całej Europie. Ustanowiony został przez Komisję Europejską, Parlament Europejski i Radę w 2009 r. Poświęcony jest zwiększaniu świadomości na temat Europejskiego Numeru Alarmowego. Telefonując na numer 112 łączymy się z Centrum Powiadamiania Ratunkowego co umożliwia powiadomienie właściwych służb.
Operatorzy numerów alarmowych w Centrach Powiadamiania Ratunkowego obsługują zgłoszenia dotyczące m.in.:
- zagrożenia życia, zdrowia i bezpieczeństwa,
- zagrożenia mienia i środowiska (sytuacje nagłe),
- zagrożenia czyjejś wolności,
- przestępstw lub zakłócania porządku publicznego,
- kiedy niezbędne jest natychmiastowe działanie Policji, Państwowej Straży Pożarnej lub Państwowego Ratownictwa Medycznego.
DZWOŃ tylko w nagłych, wymagających interwencji służb ratowniczych sytuacjach, takich jak:
- wypadki drogowe,
- silne krwawienia i uszkodzenia ciała,
- omdlenia i utrata świadomości,
- pożary,
- przypadki porażenia prądem,
- kradzieże, włamania,
- rozboje i inne przypadki użycia przemocy,
- podejrzenie prowadzenia pojazdu pod wpływem środków odurzających,
- rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję,
- inna sytuacja nagłego zagrożenia życia, zdrowia, środowiska, mienia, bezpieczeństwa lub porządku publicznego.
NIE DZWOŃ gdy sytuacja nie wymaga interwencji służb ratunkowych, nie jest niebezpieczna i nie stwarza zagrożenia dla życia, zdrowia, środowiska, mienia lub w innych sytuacjach, gdy chcesz na przykład:
- zgłosić fikcyjne zgłoszenie,
- zasięgnąć jedynie informacji na temat pogody, rozkładu jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej lub lotniczej,
- poinformować o utrudnieniach w ruchu drogowym,
- poinformować, że nie potrzebujesz pomocy,
- ustalić dane kontaktowe firmy lub osoby prywatnej,
- wyrazić opinię dotyczącą dowolnego tematu, wydarzenia lub osoby,
- przesunąć umówione spotkanie z przedstawicielami służb mundurowych,
- sprawdzić, czy numer 112 naprawdę działa,
- wezwać taksówkę, zamówić pizzę lub pomoc drogową,
- uzyskać poradę prawną lub medyczną,
- zdobyć PIN lub PUK do telefonu,
- uzyskać połączenie,
- uzyskać numer telefonu do służb.
Dzwoniąc na numer alarmowy 112 BEZ POTRZEBY i uzasadnienia BLOKUJESZ linię alarmową osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem numerów alarmowych w CPR.
Zastanów się – TY też możesz kiedyś potrzebować pomocy!
Informacje, które powinniśmy podać dyspozytorowi to:
- imię i nazwisko;
- numer telefonu z którego dzwonimy;
- adres miejsca zdarzenia;
- opis zdarzenia (co się wydarzyło, czy są osoby poszkodowane, ranne).
Podczas rozmowy z dyspozytorem należy wykonywać jego polecenia zachowując przy tym spokój i odpowiadać na pytania. Ważne, aby się nie rozłączać do momentu, gdy uczyni to dyspozytor. Po zakończeniu rozmowy nie blokujmy telefonu na wypadek, gdyby operator próbował się z nami ponownie połączyć.
Pamiętajmy również, że numer ten służy wezwania pomocy, a nie używania go w celach fałszywych zgłoszeń. Jest to prawnie zabronione i zagrożone odpowiednimi karami.
Sekcja ds. Profilaktyki i Komunikacji Społecznej Straży Miejskiej w Grudziądzu w swojej ofercie programowej dysponuje tematem profilaktycznym dotyczącym prawidłowego wezwania pomocy. Z tym zagadnieniem zaznajamiane są dzieci w wieku szkolnym jak i przedszkolnym.
Przy tej okazji dodajmy, że numer alarmowy do Straży Miejskiej, pod który należy zgłaszać interwencje, to 986.
Źródło: www.gov.pl